Coffee Company

De Coffee Company een van de meest succesvolle koffiezaken van Nederland. In elke grote stad vind je wel één of meerdere vestigingen van deze heerlijke koffiezaak. Er zijn inmiddels immers 37 vestigingen van deze populaire koffiezaak te vinden. Maar waar komt de Coffee Company vandaan? En waardoor zijn ze zo succesvol geworden?

KoffieDicksCoffee Company

De eerste vestiging van de Coffee Company was gevestigd in de Leidsestraat in Amsterdam en opende haar deuren voor het eerst in 1996. De koffiezaak, die toen nog de naam KoffieDicks droeg, is opgezet door Dick de Kock en Rick Bekkema uit hun liefde voor koffie. Tevens vonden ze dat Nederland, en dan vooral Amsterdam, meer het “grotestadsritueel” van steden zoals New York en Londen zou moeten leren kennen. Een onderdeel van dit “grotestadsritueel” is de koffiecultuur die er heerst in dit grote steden. Met de Coffee Company moest Amsterdam nieuwe weg inslaan; een weg naar een meer metropolisch Amsterdam.

Coffee Company verovert Nederland

Van 1996 tot 2006 was de Coffee Company een uitsluitend  Amsterdams fenomeen. Hoewel de koffiezaak van De Kock en Bekkema binnen Amsterdam zeer succesvol was en vestigingen op acht locaties in de hoofdstad had, trad het pas in 2006 buiten de stadsgrenzen van Amsterdam. In 2006 werden de eerste vestigingen in Utrecht en Den Haag geopend en vanaf dit moment begon de Coffee Company met de verovering van Nederland.

Passie voor koffie

Een van de elementen van Coffee Company die hen groot heeft gemaakt is hun aantoonbare passie voor koffie. Kenmerkend voor de Barista’s die bij de Coffee Company werken is dat ze enorm goed getraind zijn en precies weten waar ze mee bezig zijn. Dat de barista’s die bij de Coffee Company werken zo getalenteerd zijn ligt niet per se aan de selectieprocedure van het personeel, maar meer aan de intensieve trainingsdagen die de barista’s in spe moeten doorstaan. Tijdens deze trainingsdagen leren de toekomstige werknemers alles over de koffie die ze serveren en over hoe deze koffie het best bereid kan worden. Deze trainingsdagen zijn echter niet de enige vorm van opleiding die de barista’s moeten volgen. Alle werknemers hebben namelijk tevens de mogelijkheid om cursussen te volgen met betrekking tot de bereiding van koffie, zoals bijvoorbeeld een cursus Latte Art. Het is dus wel duidelijk dat de Coffee Company een bedrijf is met een grote passie voor koffie.

Koffiebonen

Coffee Company’s passie voor koffie blijkt tevens uit de zorgvuldigheid waarmee zij hun koffiebonen uitzoeken. In de manier waarop bij de Coffee Company koffiebonen worden uitgekocht is veel van Dick de Kock’s persoonlijke filosofie terug te vinden. De Kock is namelijk van mening dat koffiebonen te veel op één hoop worden gegooid en als anoniem koopwaar behandeld worden. De Coffee Company heeft altijd persoonlijk en direct contact met de koffieboeren en betalen hier, volgens henzelf, een prijs voor die in verhouding staat tot de kwaliteit van het product.

Overname door The Master Blenders 1753 (Douwe Egberts)

In 2011 is Coffee Company overgenomen door The Master Blenders 1753 (Douwe Egberts). Dick de Kock blijft echter nog steeds werkzaam voor de Coffee Company en gaat de nieuwe combinatie van The Master Blenders en Coffee Company leiden.

Nieuwe Huisstijl en logo

Sinds augustus van 2013 heeft de Coffee Company afstand gedaan van hun vertrouwde logo en huisstijl. De nieuwe huisstijl moet de Coffee Company een nieuwe en frisse look geven. Sinds het voorjaar van 2014 zie je het nieuwe logo en de nieuwe huisstijl van de Coffee Company in steeds meer vestigingen.

De Coffee Company is ook te vinden op Facebook en Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>